lördag 31 augusti 2013

Svenska skolsystemet är rätt bra ändå

Efter att ha varit utstängd från min egen blogg i drygt en vecka lyckades jag hacka mig in till slut, haha.
Dags för en ny uppdatering!

Första skolveckan är nu avklarad och den har varit minst sagt RÖRIG! Efter förra veckans "Orientation" blev vi inte mycket klokare, det var mest en massa information om säkerheten på skolan och en väldigt underlig kvinna pratade om de allvarliga konsekvenserna av plagiat och annat fusk som kunde leda till avstängning, saker som för oss kändes ganska självklara, men jag antar att det är något som samtliga skolor måste informera om.

I söndags (dagen innan skolstart) skulle vi få reda på vilka kurser vi kommit in på. Jag och Anna fick inte en enda av alla de 10 vi hade önskat. Amerikanerna har ju företräde när det gäller samtliga klasser så det var ganska väntat eftersom det i år har varit väldigt många sökande. Men surt att börja om från ruta 1. Vi satte oss och kollade upp kurser och pusslade ihop ett schema inför första veckan som vi då skulle "crasha", vilket innebär att man går på en klass man inte är antagen till och kollar med läraren efteråt om någon har hoppat av och om det finns chans att ansöka. Första klassen vi kom till var full. Hittills har vi under första veckan lyckats få 2 kurser. Vi har alltså 2 stycken kvar. Vi vet iaf med säkerhet att vi kommer läsa Stress Management och Psychology of Sport and Exercise, vilket känns otroligt spännande!

Det har varit otroligt varmt denna veckan och avståndet mellan byggnaderna är inte långa men tro mig, i 40 grader sol hinner svetten rinna efter tio meter :). Och pga. lappar om sena salbyten blev det en hel del springande fram och tillbaka. Efter att vi letat oss fram till en klass som visade sig vara full, blev vi rätt matta på att systemet fungerar som det gör. Man är så van vid att veta ifall man kommit in på kurser i förväg, något vi insåg att vi tydligen är rätt bortskämda med i Sverige. Vi satte oss utanför starbucks och sjönk ihop litegrann när vår blivande lärare i Sport Psychology, Dave, kom förbi och han kände igen oss eftersom vi är de enda utländska studenterna i klassen. Han såg väl att vi va lite down och frågade hur det gick med klasserna. Vi förklarade situationen och han sa att om vi har några frågor kring något som har med skolan att göra, även om det inte gäller kursen så är vi mer än välkomna att maila honom. Vilken lärare, jag känner redan att jag gillar honom skarpt! :)

Vi hoppas och tror att resten kommer att lösa sig, vi har mailat ett tiotal lärare angående kurser så nu får vi vänta och se!

Igår var vi glada att första skolveckan var avklarade så vi åkte in till Hollywood för att fira med Hard Rock och utgång. När vi gick förbi Museum of Wax så stod det en man där som var sminkad till vaxdocka och jag tittade på honom en bra stund för att avgöra om han levde eller var en docka. Helt plötsligt mötte han min blick med stirrande ögon och började följa efter mig och Anna. Jag vet att det bara va skådespel men jag blev så sjukt rädd, haha! Såklart tyckte han det va kul och följde oss en bra bit vilket gjorde att vi blev ännu mer skraja..

Nu hade vi tänkt åka in och hajka till Hollywoodskylten! :)

Oj vad mycket text det blev insåg jag nu! Ska försöka uppdatera lite oftare och därmed kanske få lite kortare texter som inte blir lika saftiga att ta sig igenom:)


Ta hand om er därhemma!



Sara

Inga kommentarer: